Jak prawidłowo napisać cv?

Dobre cv to podstawa udanej rozmowy rekrutacyjnej. To nasza wizytówka, która tak na prawdę decyduje o tym, czy w ogóle zostaniemy zaproszeni na rozmowę o pracę. Jak więc prawidłowo napisać cv aby pracodawcy chcieli zapraszać nas na rozmowy rekrutacyjne?

Jak napisać cv?

Opiszę wszystko na przykładzie swojego cv. Może nie jest idealne, ale na rozmowy mnie zapraszają. Chociaż pewnie informacje w nim zawarte mają większe znaczenie niż sam wygląd.

Ile stron powinno mieć cv? Kiedyś mówiło się, że należy zmieścić się na jednej stronie formatu A4. Moje cv ma dwie strony i uważam, że nie jest za długie. Gdybym wszystkie te informacje skumulowała na jednej stronie, byłoby mało czytelne. Dlatego wydaje mi się, że długość zależy od tego ile masz informacji do przekazania przyszłemu pracodawcy, ale nie powinno być raczej dłuższe niż dwie strony. Ludzie nie będą chcieli tego czytać.

Jakie nagłówki i informacje zawrzeć?

Dane osobowe – podstawowe dane o sobie. Imię i nazwisko, data urodzenia, adres e-mail, telefon kontaktowy i adres zamieszkania.  Niektórzy wstawiają tutaj adres swojej strony internetowej czy profilu na Linkedin.

W tej części należy umieścić swoje zdjęcie. Cała część zwykle jest na górze strony, ale istnieją szablony że dane te umieszcza się w bocznej kolumnie. Ważne aby były czytelne i widoczne. Kiedy dane te umieszczasz na górze stanowią one również nagłówek. Można jednak nagłówek stworzyć podając swoje imię i nazwisko oraz wykształcenie. A resztę danych umieścić w kolumnie bocznej.

Może to wyglądać mniej więcej tak. Zdjęcie oczywiście musi pokazywać Twoją twarz i mieć jakieś neutralne tło. Zdjęcie z plaży czy z wakacji zupełnie się do tego nie nadaje.

Tak jak widać na rysunku warto napisać kilka słów o sobie. Może to brzmieć np. tak: „Posiadam … lat doświadczenia na stanowisku ….. W tym czasie zdobyłam umiejętności z zakresu … . Moja mocna strona to…”. Można tutaj nawiązać do stanowiska, na które się aplikuje i napisać np.: „Szukam pracy jako copywriter. Wykorzystując swoje umiejętności  chciałabym doskonalić się i rozwijać”. Możliwości jest tyle ile osób. Każdy napisze coś innego, w swoim stylu i dopasowane do swoich aktualnych potrzeb.

Wykształcenie/Edukacja – kiedyś pisało się wszystkie szkoły, chronologicznie od podstawówki aż po studia. Czasy jednak się zmieniły i teraz podaje się tylko te, które mają jakiekolwiek znaczenie dla pracodawcy. Najczęściej jest to szkoła średnia jeśli była profilowana lub z zawodem) i studia.

Doświadczenie zawodowe – tutaj warto podać doświadczenie jakkolwiek związane ze stanowiskiem, na które chcemy aplikować. Podajemy nazwę firmy i stanowisko jakie zajmowaliśmy. Piszemy oczywiście ile czasu tam pracowaliśmy np. 01.2017-08.2018. Nie warto wpisywać wszystkiego. Szczególnie jeśli niektóre stanowiska mieliśmy krótko i było to np. kasjer a staramy się o posadę w administracji czy biurze. Każde ze stanowisk warto krótko opisać pisząc czym się zajmowaliśmy w tym czasie.

Co dalej?

Znajomość języków obcych – w dzisiejszych czasach umiejętność, którą trzeba posiadać. Ja osobiście oprócz angielskiego i niemieckiego pisze, że znam język polski (bogate i wyszukane słownictwo). Inne języki należy wymienić i napisać poziom umiejętności w mowie i piśmie. Można przedstawić wszystko w formie graficznej lub pisemnej. Tutaj wszystko zależy od kreatywności.

Kwalifikacje – jeśli masz jakieś umiejętności potwierdzone dokumentem, to właśnie tutaj należy je wpisać.

Umiejętności – tutaj wpisujemy umiejętności, które nie są potwierdzone żadnym certyfikatem. Zwykle jest to znajomość obsługi komputera, prawo jazdy (jeśli posiadasz).

Dodatkowo można napisać zainteresowania, ale nie jest to konieczne.

Na końcu każdego cv musi znaleźć się klauzula o przetwarzaniu danych osobowych.

„Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych zawartych w mojej ofercie pracy dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji (zgodnie z Ustawą z dnia 29.08.1997 roku o Ochronie Danych Osobowych; tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 ze zm.).”

Samo napisanie nie wystarczy

Polecam mieć jeden szablon i zmieniać go w zależności od stanowiska na jakie aplikujemy. Lub mieć kilka szablonów. Ważne żeby przed wysłaniem aplikacji z cv dopasować je pod konkretne stanowisko. Niektórych pracodawców nie interesuje np. Twoje doświadczenie w handlu jeśli teraz będziesz zajmować się pracą biurową.

 

Mam dla Was przygotowany darmowy, prosty szablon cv. Plik jest w formacie .doc, do edytowania na własne potrzeby.

Jeśli potrzebujecie czegoś bardziej rozbudowanego zapraszam do mojego sklepu. Tam już niedługo pojawią się gotowe szablony do kupienia z możliwością personalizacji.

 


Korzystajcie i w razie potrzeby służę pomocą przy stworzeniu cv

Zobacz mnie w mediach
Podziel się
FacebookGoogle+EmailTwitter